Informatyka

Temat: Przekształcanie obiektów - obraz w ramce

Grafika wektorowa – Grafika wektorowa, grafika obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.


Inkscape – darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej, stworzony w ramach projektu GNU. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon czy postaci komiksowych. Pobieranie programu...

Ćwiczenie


Zaprojektuj ramkę do zdjęcia. Zdjęcie możesz pobrać ze swoich zasobów. Forma, kształt, struktura ramek powinna być twoją twórczą inwencją.
Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj wskazówkę, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej. Obejrzyj także film, który prezentuje, w jaki sposób można wykonać te operacje w programie Inkscape.

Wskazówka
Aby zaprojektować ramkę do wybranego zdjęcia, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
  1. Otwórz nowy dokument w wybranym edytorze grafiki wektorowej.
  2. Wstaw wybrane zdjęcie, dla którego zaprojektujesz ramkę.
  3. Warstwę ze zdjęciem nazwij Tło.
  4. Skopiuj warstwę ze zdjęciem i nazwij ją Ramka.
  5. Narysuj na warstwie Ramka wybrany kształt, a następnie dopasuj go do rozmiarów fotografii.
  6. Przytnij zdjęcie w warstwie Ramka do narysowanego kształtu, wykorzystując odpowiednie narzędzia programu.
  7. Zdjęcie w warstwie Tło rozmyj za pomocą wybranego filtra i zmodyfikuj tak, aby wyraźnie odznaczał się od przyciętego zdjęcia w warstwie Ramka.
  8. Grafikę wyeksportuj do formatu PNG i zapisz na swoim komputerze w wybranej lokalizacji.

Obejrzyj film, który prezentuje, w jaki sposób można narysować ramkę do zdjęcia w programie Inkscape.






Powinieneś umieć:

  • omówić pojęcie grafiki wektorowej

  • wykonać podstawowe operacje na obiektach

  • przygotować proste rysunki z wykorzystaniem operacji na obiektach

  • korzystać z filtrów ustawiać kontur i wypełnienie