Informatyka

Temat: Praca z krzywymi - tworzenie kształtów wektorowych

Grafika wektorowa – Grafika wektorowa, grafika obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.


Inkscape – darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej, stworzony w ramach projektu GNU. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon czy postaci komiksowych. Pobieranie programu...


Ćwiczenie

Utwórz kształt wektorowy na podstawie zdjęcia rastrowego przedstawiającego wybrane zwierzę. Aby wykonać to zadanie pobierz plik z wybranym zwierzęciem lub wykorzystaj zdjęcie ze swoich zasobów.
Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj wskazówkę, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej. Obejrzyj także film, który prezentuje, w jaki sposób można wykonać te operacje w programie Inkscape.
Dokonaj importu wybranej fotografii do edytora grafiki wektorowej. Na kolejnej warstwie obrysuj kształt zwierzęcia. W tym celu skorzystaj z krzywych Béziera. Rysunek utworzy grafikę wektorową, którą dalej możesz przekształcać lub wypełniać kolorem.

Przykładowe rozwiązanie może prezentować się następująco. Jeżeli skorzystasz z własnego zdjęcia, wyglądać ono będzie zupełnie inaczej.



Pobierz przykładowe zdjęcie.



Wskazówka
Aby zaprojektować kształt zwierzaka, postępuj zgodnie z następującą instrukcją
  1. Otwórz nowy dokument w wybranym edytorze grafiki wektorowej.
  2. Wstaw wybrane zdjęcie zwierzątka, dla którego zaprojektujesz kształt.
  3. Warstwę ze zdjęciem nazwij Tło.
  4. Dodaj nową warstwę i nazwij ją Kształt.
  5. Za pomocą narzędzia Pióro lub analogicznego, w trybie krzywych Béziera , obrysuj, na warstwie Kształt, widoczne zwierzę. Pamiętaj, aby zamknąć krzywą, tzn. zakończyć ją, klikając w pierwszy jej punkt.
  6. Wypełnij narysowany kształt wybranym kolorem.
  7. Zmniejsz krycie warstwy Kształt na 50% i sprawdź, czy narysowany kształt zwierzątka dokładnie pokrywa jego zdjęcie. Jeśli nie, dokonaj korekty, przesuwając, usuwając, dodając lub modyfikując węzły krzywej narzędziem do ich edycji.
  8. Usuń warstwę Tło ze zdjęciem zwierzątka.
  9. Grafikę zapisz w formacie SVG na swoim komputerze w wybranej lokalizacji.
Obejrzyj film prezentujący, w jaki sposób można narysować kształt zwierzątka w programie Inkscape.






Powinieneś umieć:

  • omówić pojęcie grafiki wektorowej

  • wykonać podstawowe operacje na obiektach

  • przygotować proste rysunki z wykorzystaniem operacji na obiektach

  • korzystać z filtrów ustawiać kontur i wypełnienie