Informatyka

Temat: Podstawy edycji grafiki trójwymiarowej

Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych . Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.

Geometria obiektów trójwymiarowych może być reprezentowana na kilka sposobów:

Siatka wielokątów – obiekt jest budowany z płaskich wielokątów (najczęściej trójkątów lub czworokątów), które mają wspólne wierzchołki i krawędzie. W ten sposób można tworzyć proste bryły, albo – jeśli siatka jest dostatecznie gęsta – dobrze przybliżać skomplikowane obiekty.

baza

Voxele (woksele) – obiekt jest budowany z elementarnych sześcianów (trójwymiarowych pikseli). Tego rodzaju reprezentacja jest rozpowszechniona szczególnie w diagnostyce medycznej , gdzie uzyskuje się szereg przekrojów ( obrazów bitmapowych ) ciała pacjenta i na ich podstawie tworzy trójwymiarowe modele.

baza

Opis matematyczny – obiekty są określone równaniami. Mogą to być np. kule , płaszczyzny, oraz szczególnie użyteczne i powszechnie stosowane powierzchnie parametryczne (płaty powierzchni), np. powierzchnie Béziera , Hermite'a czy NURBS . Istnieją programy, które swoje funkcjonowanie opierają głównie o właśnie taki sposób modelowania, zaliczyć do nich można np. POV-Ray .

baza


Wizualizacja
Ponieważ obecnie wszystkie urządzenia komputerowe wyświetlają dwuwymiarowe obrazy, dlatego z grafiką trójwymiarową związana jest bezpośrednio geometria wykreślna. Efekty wizualny rzutu perspektywicznego (skrót perspektywiczny) jest bardzo podobny do efektów obserwowanych w fotografii oraz w systemie wzrokowym człowieka. Przez analogię do aparatu fotograficznego (lub kamery), w grafice trójwymiarowej istnieje pojęcie wirtualnej kamery, która tworzy "zdjęcie" sceny istniejącej w pamięci komputera. Kamerę wirtualną charakteryzują następujące parametry: położenie, kierunek w jakim jest skierowana oraz ogniskowa – mają one swoje odbicie w matematycznym modelu kamery.
Obrazy trójwymiarowe są tworzone głównie w technice rastrowej, wektorowo przedstawia się co najwyżej obrysy, szkice itp.


Realizm
Realizm obrazów generowanych przez komputer jest w większości zastosowań bardzo ważny. Aby go uzyskać modeluje się oświetlenie: definiuje światła, powierzchniom obiektów trójwymiarowych nadaje kolor i fakturę, określa cienie rzucane przez obiekty, odbicia zwierciadlane, załamanie, rozpraszanie światła itp.
Metody, które pozwalają na bardzo dokładne przedstawienie scen trójwymiarowych są również bardzo kosztowne obliczeniowo (np. śledzenie promieni, metoda energetyczna). Z kolei szybkie, przybliżone metody cieniowania obiektów, tworzenia cieni, odbić zwierciadlanych są z powodzeniem wykorzystywane w grach komputerowych. Bardzo popularną techniką uzyskiwania realizmu w scenie jest obliczanie oświetlenia na każdy piksel z osobna.
W przypadku animacji ważne jest także, aby ruch obiektów, był możliwie najbardziej zbliżony do zachowania przedmiotów w świecie rzeczywistym.

baza baza
Odbicie i załamanie światła, miękkie cieniePodpowierzchniowe rozpraszanie światła w obiekcie




Tinkercad - bezpłatna, łatwa w obsłudze aplikacja internetowa, która umożliwia nowemu pokoleniu projektantów i inżynierów uzyskanie podstawowych umiejętności w zakresie innowacyjnego projektowania 3D, tworzenia obwodów elektronicznych i kodowania!

www.tinkercad.com


Powinieneś umieć:

  • pracować w programie online do modelowania 3D

  • tworzyć, skalować i obracać proste modele

  • wycinać otwory w obiekcie

  • stosować wyrównywanie i grupowanie do tworzenia zaawansowanych modeli 3D

  • tworzy zaawansowane modele 3D