Obsługa informatyczna w turystyce

Temat: Materiały promocyjne promujące imprezy i usługi turystyczne - rodzaje korespondencji

Spośród wielu zadań wchodzących w zakres obowiązków biura ważne miejsce zajmuje prowadzenie korespondencji. Zajęcie to wymaga nie tylko znajomości poruszanej problematyki i technologii, ale i odpowiedniej formy pisma, szaty graficznej oraz zasad savoir-vivre.

Korespondencję biurową można podzielić na:

W zależności od sposobu redagowania pisma można podzielić na: Ze względu na formę można m.in. podzielić pisma sporządzane na: W korespondencji biurowej najczęściej korzysta się z blankietów określonych Polską Normą PN-76/HP-55315. Norma ta obecnie jest tylko zalecana, nie jest już obowiązkowa. Powszechne użycie komputerów spowodowało pewne modyfikacje w zalecanych układach blankietów (tabela 1).




Pisma można redagować w stylu polskim, zgodnym formalnie z najbardziej popularnym blankietem BZ1, posiadającym stałe elementy w określonych miejscach.
Legenda do rys. 1:
A – Nagłówek
B – Miejsce na adnotacje o wpływie
C – Adres odbiorcy
D – Data pisma korespondenta
E – Znak pisma korespondenta
F – Znak pisma nadawcy
G – Data
H – Sprawa
I – Treść pisma
J – Formuła zakończenia
K – Podpis
L – Załączniki
M – Do wiadomości

Redagując list w stylu zachodnioeuropejskim, musimy zmienić układ stałych elementów, pisać go w układzie a’linea ze zwiększonym odstępem wierszowym. Główny ciężar formalny przesunięty jest na lewą stronę.
Legenda do rys. 2:
A – Nagłówek
B – Numer pisma wychodzącego
C – Data
D – Adres odbiorcy
E – Temat sprawy
F – Zwrot grzecznościowy rozpoczynający list
G – Zasadnicza treść
H – Zwrot grzecznościowy
I – Nazwa firmy
J – Podpis
K – Nazwisko osoby
L – Załączniki
M – Do wiadomości

Sporządzanie poprawnych pod względem merytorycznym oraz formalnym pism wymaga: Pismo nie powinno zawierać przykrych akcentów. Możemy urazić swojego adresata. Przy odrobinie wyczucia i taktu nawet w najtrudniejszej sprawie pismo może być eleganckie.
Obecnie można zauważyć tendencję do stosowania w korespondencji form bezosobowych i strony biernej, a także stosowania zamiast pierwszej osoby liczby mnogiej – pierwszej osoby liczby pojedynczej, co nadaje pismu ton bezpośredni.



Powinieneś umieć:

  • projektować pismo przewodnie do klienta/kontrahenta

  • przygotować dane do korespondencji seryjnej

  • opracować wzorzec generować serię dokumentów